Verhaal digitaal vertellen #etmooc Digital Story telling

den haag centraalChevin writes … Its almost as if I’m putting together a story board, right.  A nice little screenplay or something, correct? …   She is right, digital storytelling starts with a story board with some  pictures.  Make a story when the pictures are there. 

Chevin vindt het vervelend om achteraf plaatjes bij haar verhaal te moeten zoeken. En dat kunnen we dus beter omdraaien. Zoek eerst afbeeldingen of teken ze zelf en maak er een storyboard van  verzin er daarna een verhaal bij.

Maak zestien afbeeldingen:  Take 16 pictures:

  1. de hoofdpersoon.  Hero, main character
  2. de omgeving de tijd waar het verhaal speelt.  the stage, place and time of story.
  3. wat is het probleem?  The problem
  4. de tegenstander(s)  Opponent(s)
  5. wie helpen de hoofdpersoon? Helpers of the hero
  6. hoofdpersoon en helper(s) ontmoeten elkaar. Meeting of hero and helpers.
  7. het probleem verergert. Problem gets worse.
  8. aktie van tegenstander. Action of opponent.
  9. aktie van de hoofspersoon en helpers. Action of main character and helpers
  10. aktie mislukt. Failure.
  11. nieuwe hulp komt. Help is coming.
  12. tegenstander aktie Action of opponent
  13. held twijfelt  Main character in doubt
  14. confrontatie. Climax
  15. redding Resolution, salvation, rescue
  16. einde,  The end.

Schrijf tekst bij de foto’s en maak er een lopend verhaal van. Write a story to accompagny the pictures. 

Advertisements

One thought on “Verhaal digitaal vertellen #etmooc Digital Story telling

  1. […] Chevin schreef op haar blog dat ze digital storytelling helemaal niet leuk vindt. Daarom heb ik een blogpost geschreven over verhalen vertellen met het storyboard.. Zij beschreef een voor mij heel herkenbaar probleem en daarom probeerde ik er een oplossing voor te vinden. Deze manier van werken komt in de cMOOC vaak voor, daar hebben deelnemers onderling contact. Dat contact wordt gestimuleerd en mogelijk gemaakt door de organisatoren van de cMOOC. De xMOOC heeft vaak wel een forum, maar het contact tussen de deelnemers is in de xMOOC niet primair. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de manier waarop de xMOOC het forum georgaiseerd hebben. Al in de derde week van #Introphil was het forum een onontwarbare knoop van diskussies en boodschappen. De xMOOC heeft een student/leraar-verhouding van meer dan 10.000 : 1. Soms doen er meer leraren mee en is de verhouding 2000:1. De cMOOC heeft in de aktieve kern een heel andere verhouding tussen deelnemer en “leraar”. Die verhouding wisselt, maar is ongeveer 1:1,  en hangt af van de individuele  deelnemer. De verklaring van dit verschil is de andere rollen van deelnemers van een cMOOC. De deelnemers leren van elkaar, de organisatoren van een cMOOC hebben niet de rol van leraar zoals dat in de xMOOC wel het geval is. […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s