Learning analytics (LA) en life long learning

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Big_brOther.jpg Cdcrulz
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Big_brOther.jpg Cdcrulz

In “Translating Learning into Numbers: A Generic Framework for Learning, Analytics, Wolfgang Greller* and Hendrik Drachsler” wordt LA genoemd in samenhang met life long learning. Het schrikbeeld doemt op dat “het onderwijs” levenslang data verzamelt over het leren en de leerresultaten van personen. De maatschappelijke en persoonlijke geschiedenis van deze personen is belangrijk voor het meten van de effecten van het onderwijs. De dataverzameling en de bewerking van de data met LA is een grote inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van leerlingen, vooral als het om life long learning gaat, of om leren in het bedrijf waar men werkt.

In “Translating Learning into Numbers: A Generic Framework for Learning, Analytics, Wolfgang Greller* and Hendrik Drachsler”  La is mentioned in relation to life long learning. One future could be that “educaction” will collect data for ever of all people about learning and about the results of life long learning. The  data of social and personal history of former students will be valuable, in order to improve education.  This collecting and using data in LA  is a breach of privacy of students. Think of life long learning and on the job training and learning in connection with LA. 

LA kan vrij eenvoudig werken met de data die verzameld zijn in een Leerlingvolgsysteem of een ander onderwijssysteem waarin leerlinggegevens kunnen worden opgeslagen. Het wordt ingewikkelder als iemand op allerlei andere manieren leert (door het bijhouden van vakliteratuur, informele bijeenkomsten met collega’s, congressen, en in onderwijsvormen die zonder LMS of PLS werken) maar niet onmogelijk.

LA is easy in a student learning system, and LA is a bit more complicated when a student learns in different ways, informal learning, congresses, etc. 

De privacy van de leerling/student/afgestudeerde is voor Greller en Drachsler een punt van zorg, is dat voor jou ook?
Is LA werkelijk het wondermiddel om leren en onderwijs beter te sturen?

Greller and Drachsler do  mention this danger for privacy of students in LA, do you agree on that danger?
Is LA the real miracle some people think it is for improvement of ecucation?

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s